≈ۣۜČʌ√ʌ

≈ۣۜČʌ√ʌ
قالب وبلاگ
نويسندگان

اعتمادبه‌نفس از حس توانایی ریشه می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، بچه‌ها نه به این دلیل که والدینشان به آنها می‌گویند که فوق‌العاده هستند بلکه بخاطر دستاوردهایشان، چه کوچک و چه بزرگ، اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنند.مطمئناً شنیدن جملات تشویقی و دلگرم‌کننده از جانب والدین خیلی خوب است اما اگر این جملات تحسین‌کننده به یک تلاش یا توانایی جدید فرزندتان برگردد، تاثیر بیشتری پیدا می‌کند.

وقتی بچه‌ها کاری را یاد می‌گیرند یا به چیزی دست پیدا می‌کنند، چه مسواک زدن دندان‌هایشان باشد چه دوچرخه‌سواری، خود را توانا می‌بینند و اعتمادبه‌نفسشان بالا می‌رود.
ساختن اعتمادبه‌نفس را می‌توان خیلی زود شروع کرد. وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند صفحات یک کتاب را ورق بزنند یا کودکی نوپا راه‌رفتن را می‌آموزد، به این فکر دست پیدا می‌کنند که، "من می‌توانم!" با هر مهارت و توانایی جدید، اعتمادبه‌نفس بچه‌ها بالا و بالاتر می‌رود.

والدین می‌توانند با ایجاد فرصت‌های زیاد برای تمرین و مهارت یافتن فرزندانشان، اجازه دادن به آنها برای اشتباه کردن و پشتیبانی کردن از آنها و دلگرمی دادن به فرزندانشان کمک کنند. وقتی فرزندتان می‌خواهد مهارت تازه خود را به شما نشان دهد، با علاقه و هیجان به او پاسخ دهید و با تحسین و تمجید به او پاداش دهید.

با ایجاد فرصت‌های زیاد، آموزش مناسب و صبر از جانب والدین، بچه‌ها می‌توانند در مهارت‌های اصلی و پایه استاد شوند—مثل بستن بند کفش یا مرتب کردن رختخوابشان. بعد وقتی چالش‌های مهمترین پدیدار شود، آنها با این فکر به آن نزدیک می‌شوند که می‌توانند از پس آن هم برآیند.
 



تحسین کنید و دلگرمی بدهید

گاهی‌اوقات، بچه‌ها وقتی خسته می‌شوند دست از کار می‌کشند. با تشویق و ترغیب کردن آنها باید مانع از این عقب کشیدن شوید. با دوباره امتحان کردن، بچه‌ها یاد می‌گیرند که با موانع کنار بیایند و از آنها عبور کنند.

وقتی بچه‌ها به هدفی دست پیدا کنند، نه تنها باید نتیجه نهایی را تحسین کنید، بلکه از اشتیاق و پشتکار آنها نیز باید تمجید کنید. مثلاً وقتی پسرتان در درست کردن آن ساندویچ کره‌بادام‌زمینی مهارت پیدا کرد، می‌توانید با گفتن، "دوست داری دفعه بعدی یاد بگیری که چطور تخم‌مرغ آب‌پز کنی؟" اعتمادتان به او را نشان دهید. درست کردن ساندویچ و تخم‌مرغ آب‌پز کردن شاید دستاوردهای خیلی بزرگی نباشند اما قدم های مهمی برای پیدا کردن جهت صحیح زندگی به سمت استقلال فرزندتان هستند.

والدین در طول دوران کودکی فرزندانشان فرصت دارند تا آنها را برای مراقبت کردن از خودشان آماده کنند. مطمئناً خیلی خوب است که احساس کنید فرزدانتان به شما نیاز دارند اما وقتی آنها اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنند و مستقل می‌شوند، رابطه آنها با شما قوی‌تر می‌شود. می‌توانید نه فقط از راه وابستگی آنها به خودتان بلکه از راه عشق غروری که به دست آورده‌اند به هم نزدیک شوید.

و مطمئن باشید که وقتی بزرگ شوند بخاطر اینکارتان از شما تشکر خواهند کرد.

زمان مناسب: خیلی مهم است که بچه‌ها برای کارهایی مثل بستن بند کفش‌هایشان یا مرتب کردن تختخوابشان تمرین داشته باشند، اما زمان استراحت آنها وقت خوبی برای یاد گرفتن نیست. پس برای این کارها وقت مناسب در نظر بگیرید که یادگیریشان همراه با استرس نباشد. کنجکاوی و اعتمادبه‌نفس: ترغیب کردن حس کنجکاوی فرزندتان راه دیگری برای ایجاد اعتمادبه‌نفس در اوست. شاید وقتی کودک نوپای شما روی پیانو می‌کوبد، از خودش صدا درمی‌آورد اما اشکالی ندارد. او با این کار می‌خواهد به دنیا نشان دهد چه کارهایی از دستش برمی‌آید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 17 / 12 / 1390برچسب:, ] [ 12:0 ] [ ≈ۣۜF̲̲ʌɾƨɦʌɗ ]
.:

درباره وبلاگ

امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

خرید بک لینک
با کليک بر روي +1 ما را در گوگل حمایت کنيد